Selasa, Februari 15, 2011

Selamat Menyambut Maulidur Rasul

Assalamualaikum

Alhamdulillah dan salam buat junjungan besar kita nabi Muhammad s.a.w penyudah segala nabi yang membawa segala rahmat untuk sekalian alam.

Selamat menyambut ulang tahun kelahiran baginda rasul s.a.w tahun 1432 hijrah. Semoga dengan kedatangan ulang tahun baginda pada tahun ini menambahkan lagi rasa kasih sayang kita kepada baginda dan akan berterusan hingga kita mendapat syafaatnya di akhirat nanti.

Sesunguhnya baginda s.a.w. adalah contoh teladan yang unggul dalam semua aspek kehidupan ini. Contohi dan laksanakan sedaya mampu yg mungkin untuk menjadi ummah yang berjaya dan cemerlang di dunia dan akhirat.

Baginda memberi contoh sebagai pemimpin, ayah, anak, rakan, suami dan segalanya. Kita tidak boleh berkata itu nabi...saya manusia biasa...mana boleh....itu ucapan mereka yang tidak beriman...orang yang beriman disuruh mentaati nabi dan mengikutinya.

Maksud firman Allah : Taatilah kamu kepada Allah dan Taatilah kamu kepada rasul dan kepada pemimpin.......( hingga akhir ). Allah sebut "atiiullah wa atiiurrasul..." kemudian Allah sambung lagi "waulillamr."
Maknanya ketaatan kepada Allah adalah secara mutlak dan tidak boleh mengikut keadaan. dalam semua hal kita kena ikut segalanya, dengan kata lain buat segala apa yang Allah dan nabi suruh dan tinggalkan segala apa yang Allah dan nabi larang. Tetapi pada pemimpin kita perlu menilai sebelum mentaatinya hatta walaupun mereka adalah ketua keluarga kita sendiri.

Semoga semua kita akan mendapat kerahmatan dalam hidup ini. InsyaAllah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan